تست انگیزش تحصیلی هارتر
کاربرد تست انگیزشی تحصیلی هارتر برای مدارس بسیار پرکاربرد می باشد، این که دانش آموزان تا چه حد علاقمند به مسائل تحصیلی می باشند با شرکت در این ازمون مشخص خواهد شد، همچنین یک سری تفاوت های فردی و انگیزش های درونی و بیرونی با آزمون انگیزش تحصیلی هارتر مشخص خواهد شد، اگر می خواهید با این ازمون بیشتر آشنا شوید می توانید در ادامه این مقاله با مشاوران تیم اکو در کرج همراه باشید.
تست انگیزش تحصیلی هارتر HEMS در سال 1980 تا 1981 توسط هارتر طراحی شد، نسخه اصلی این این ازمون در ابندا تنها 18 سوال بوده است اما پس از اصلاحاتی که بر روی آن صورت گرفته است به 33 سوال رسید، در حال حاضر نسخه 33 سوالی این تست مورد استفاده قرار می گیرد و اعتبار بسیار بالایی نیز دارد.
انگیزش تحصیلی چیست؟
اسنان ها در استعداد و پیشرفت های تحصیلی و غیر تحصیلی تفاوت های بسیار زیادی با یکدیگر دارند، برای مثال وقتی به یک کلاس درس در یک مدرسه می رویم میبینیم برخی در بین دانش آموزان تفاوت های آشکاری دیده می شود، برای مثال یک دانش آموز بی صبرانی منتظر شروع شدن زنگ ریاضی می باشد و آن یکی به دنبال بازی با یک توپ فوتبال می باشد، دیگری در زنگ هنر با دقت و وسواس به رنگ ها و طراحی مشغول می شود و یکی دیگر به دنبال حفظ کردن شعریست که در زنگ ادبیات بخواند.
همه این ها تفاوت هایی که انسان ها با یکدیگر دارند را می رساند که البته تمام آن ها به حوزه تحصیلی مربوط نمی شود، حال در بحث انگیزش تحصیلی موضوعی مطرح است، که مربوط می شود به میزان اشتیاق دانش آموزان در یادگیری، برخی دانش آموزان بسیار علاقمند به یادگیری می باشند و تکالیف خود را با ذوق و دقت بالا انجام می دهند، برخی دیگر به زور در کلاس درس می نشینند و دائما از زیر انجام دادن فعالیت های درسی خود شانه خالی می کنند.
انگیزه نقش بسیار پر اهمیتی در یادگیری انسان ها دارد زیرا اگر فرد علاقمند به یادگیری باشد با دقت به توضیحات معلم خود گوش می دهد و اگر علاقه ای در میان نباشد این توجه برای دانش آموزان کاهش پیدا می کند، بازیگوشی می کنند به درس توجهی ندارند.
انواع انگیزه
انگیزه در این ازمون به دو دسته بیرونی و درونی تقسیم می شود که هر کدام ویژگی هایی دارد:
انگیزه درونی
نام دیگر انگیزه درونی انگیزه ذاتی نیست هست که همانطور که از اسم آن پیداست به خود فرد برمی گردد، یعنی عامل اصلی برای انجام یک کار خود فرد می باشد، برای مثال فردی می خواهد یک کار را شروع کند تا بتواند به موفقیتی دست پیدا کند، چیزی که فرد را به سوی انجام آن کار سوق می دهد نیروی درونی خود اوست و هیچ عامل بیرونی بر روی او اثر نگذاشته است.
انگیزه بیرونی
انگیزه بیرونی برعکس انگیزه درونی می باشد، یعنی نیرویی که به فرد برای انجام یک کار فشار می آورد بیرون از وجود خود اوست، مثلا همان فردی را در نظر بگیرید که به اجبار و حرف خانواده دست به انجام کاری زده است و خود فرد نیست که به دنبال آن فعالیت باشد، او این کار را انجام داده است تا از سرزنش اطرافیان رهایی یابد.
عوامل موثر بر انگیزه تحصیلی
برخی عوامل هستند که باعث بالا رفتن انگیزه فرد برای یادگیری می شوند، این عوامل اگر در وجود یک فرد و محیط اطراف او وجود داشته باشد یادگیری او با قدرت بسیار بالاتری انجام می گیرد:
هدف
هدف یکی از بزرگ ترین عوامل موثر بر افزایش انگیزه می باشد، هدف گذاری هایی که امکان رسیدن به آن در آینده ای نزدیک بالا می باشد انگیزه فرد را بالا می برد، در این راه حتی مشاوران و معلمان در مدارس می توانند به دانش آموزان کمک کنند و در پیدا کردن هدف دانش آموز راهنمایی های لازم را انجام دهند.
علاقه
سطح انگیزه دانش آموزان با علاقه آن ها رابطه مستقیمی دارد، هر چه دانش آموز نسبت به نحوه تدریس معلم و درس حس بهتری داشته باشد یادگیری بیششتری خواهد داست، بنابراین خلاقانه تدریس کردن معلمان باعث افزایش انگیزه و یادگیری دانش آموزان می شود.
خودپنداره ها
دانش آموزانی که نسبت به استعداد ها و علایق خود آگاهی دارند دروس را بهتر یاد می گیرند، همچنین این دانش آموزان اگر بر این باور باشند که استعداد آن ها تغییر ناپذیر است و بالاتر نمی رود یادگیری کمتری خواهند داشت و اگر باور بر این باشد که استعداد آن ها می تواند افزایش پیدا کند یادگیری هم افزایش می شود.
عوامل کاهش دهنده انگیزه تحصیلی
برخی عوامل بیرونی نیز بر روی میزان انگیزه دانش آموزان تاثیر می گذارد، این عوامل ممکن از انگیزه و خواست دانش آموزان را برای یادگیری کاهش دهند و باعث سرخوردگی و دوری دانش آموزان از درس شود، برخی از این عوامل به شرح زیر می باشد:
ترس از شکست
برخی دانش آموزان برای این که می ترسند که مورد تمسخر اطرافیان خود قرار بگیرند کار خود را شروع نمی کنند، زیرا در ذهن آن ها این جمله می چرخد که تو نمی توانی کارت را به اتمام برسانی و در وسط راه کار را رها می کنی، این مساله باعث می شود که این افراد به خاطر ترس از شکست کار خود را شروع نکنند.
مشکلات عاطفی
افرادی که مشکلات خلقی یا عاطفی دارند در یادگیری ضعف نشان می دهند، نمی توانند تمرکز کافی داشته باشند و مدام حواسشان پرت می شود، این افراد ممکن است مشکلات خانوادگی داشته باشند که این مشکلات روان ان ها را دچار مشکل کرده است.
تمایل به توجه
افرادی که نیازمند توجه هستند انگیزه خود را از بیرون و اطرافیان خود دریافت می کنند، این دانش آموزان اگر کار و فعالیت درسی خود را به خوبی انجام ندهند و پاداش و تشویق دریافت نکنند انگیزه خود را به طور کل از دست می دهند و نمی توانند به یادگیری باقی دروس خود بپردازند.
عدم چالش
برخی دانش آموزان به دنبال چالش هستند و شنیدن مطالب تکراری آن ها را خسته می کند، این افراد در فرایند یادگیری حوصلشان سر می رود و انرژی خود را از دست می دهند و یادگیری آن ها به شدت کاهش پیدا می کند.
تست های شخصیت شناسی با مرکز مشاوره آکو در کرج
شرکت در تست های شخصیت شناسی موجب خودشناسی بسیار بالایی خواهد شد، انسان ها وقتی نسبت به خود آگاهی پیدا می کنند می توانند مشکلاتی درونی که در وجود خود دارند را با کمک مشاوران و روانشناسان برطرف کنند، یکی از این تست ها تست انگیزش تحصیلی هارتر می باشد که میزان انگیزه دانش آموزان برای یادگیری را مورد سنجش قرار می دهد، با سنجش این انگیزه اگر دانش آموزی یادگیری بالایی نداشته باشد علت آن تا حدودی مشخص خواهد شد و با استفاده از عوامل بیرونی می توان انگیزه آن ها را افزایش داد، برای اشنایی با نحوه افزایش انگیزه دانش اموزان می توانید با شماره 02633408944 تماس حاصل فرمایید و سوالات خود را از مشاوران تیم آکو بپرسید.
اینستاگرام مرکز انتخاب رشته اکو
بیشتر بخوانید:
مطالب زیر را حتما مطالعه کنید
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
خب لینک آزمونم میذاشتین دیگه